Skjermstyring

En guide til skjermstyring og hvorfor det er viktig

For deg som er litt geeky og som vil lære mer om hvordan kan du benytte skjermene dine som et hjelpemiddel i din arbeidshverdag.


Arbeidstakere i dag får flere skjermer knyttet til PC-ene sine og disse skjermene blir stadig større eller bredere. Dette gjør at det oppstår nye behov for å administrere hvordan vi bruker og jobber mest mulig effektivt med disse. For eksempel er formen til en tradisjonell bredskjerm lik to vertikale sider. Med de nye ultrabrede skjermer er det nærmere 3 eller 4. Likevel ser vi at brukerne har en tendens til å fortsatt åpne en applikasjon i fullskjerm.

Alternativet er å manuelt endre innstillinger av størrelsen på skjermen din, og manuelt stable det du vil se på skjermen, eller dra det i et hjørne og velge mellom alle applikasjonene du har åpen. Kjenner du dette problemet? Da har vi gode nyheter, så fortsett å lese...

Hvorfor er det lurt å dele opp skjermen din?

Du bruker hver skjerm som er koblet til PC-en din på hver sin måte, vi kan kalle det et bruksmønster. Disse bruksmønstrene vil forhåpentligvis ha optimale ordninger avhengig av innholdet du bruker for å støtte oppgavene du jobber med. Disse vil avhenge av ditt syn, sittestilling, behovene til selve innholdet, samt størrelsen, formen og avstanden til hver skjerm. Noen velger å snu skjermen fra horisontalt til vertikalt for å få plass til en applikasjon. Noen velger å kjøpe nye skjermer fordi man har fått så mange nye systemer å følge med på. Med utgangspunkt i de skjermene du har, kan det være nyttig å dele opp skjermene i mindre rektangler som passer for innholdet og applikasjonene dine for å få mest mulig ut av kjøpet. Dette gjelder særlig dersom du har fått en ny bred skjerm. Ved å utnytte skjermene på denne måten så slipper du å kjøpe nye skjermer, men kan heller endre oppsettet basert på hva som fungerer best til de oppgavene du skal løse. Hjernen klarer visuelt å integrere informasjon man ser på side om side, og derfor mener vi at det å dele opp skjermene er en lur ting.


Hvordan bruke Microsoft Windows innebygd funksjonalitet for å administrere innhold på skjermene dine

Windows, som ethvert moderne operativsystem, har forskjellige verktøy for å la deg dra og slippe programmer rundt på skjermene dine, minimere dem og gjøre dem til full skjerm. Siden 80-tallet har vi vært velsignet med GUIer og mus for å få dette til å fungere. Folk som benytter moderne versjoner av Windows kan få god verdi ut av sine større skjermer. Likevel har mange av oss en tendens til å ikke dra nytte av alle de herlige pikslene. Dette vet Microsoft og har i de siste par versjonene av sitt operativsystem laget løsninger til brukerne for dette. Som bruker kan du ta tak i en applikasjon og dra den til siden eller hjørnene av skjermen og dermed får du mulighet til å plassere 2 eller flere vinduer, side om side.


Ikke alle liker funksjonen med å dra til skjermkanten da de opplever det som irriterende, risikoen er at de velger å slå det av eller unngå det. Det er også forskjell på om du har en eller flere skjermer, da skjermkantene er inkonsekvente. Noen steder kan du dra for å få delt inn skjermen, mens andre steder er det ikke en "ekte" skjermkant og du som bruker får ikke tilgang til funksjonaliteten der du drar vinduet over på en annen skjerm. Implementeringen av denne funksjonen i Windows 10 og tidligere kan man si er halvferdig. Dersom du er en av dem som kjenner på denne frustrasjonen, så det beste rådet vi kan gi er at du slår dem av i Windows-innstillingene (disse kalles «snap-vinduer», og du kan finne dem i «multi-tasking»-innstillingene). Gjør du dette og kjenner på frustrasjonen så har vi likevel gode nyheter,- siden du tydeligvis liker splittet skjerm funksjonalitet i arbeidet ditt, så tilbyr Microsoft en mye bedre funksjonalitet enn den innebygde. Du må bare installere dem først. (Les mer i neste kapittel.)

Heldigvis har Microsoft gjort mye mer ut av sin versjon av "Snap Window"- funksjonene i Windows 11. Det var faktisk et av de første salgsargumentene til det nyere operativsystemet og er en god grunn til å oppgradere hvis du kan. I den nye versjonen, får du som bruker, tilpasse oppsettene til en viss grad ved å la hver skjerm deles inn i flere deler enn standard to. Disse vil bare fungere hvis de er aktivert, og det er en læringskurve involvert som kan skremme noen brukere. Maksimer/minimer-ikonet får ekstra funksjoner som lar deg sette programmet inn i en bestemt skjermsone. Det er noen få oppsett du kan velge og bruke. Imidlertid trenger de aktivering, og mange brukere ikke engang vet eksisterer. Men anta at du har flere skjermer, spesielt store skjermer eller ultrabrede skjermer. I så fall er disse verdt å utnytte for å gi produktivitetsgevinster som rettferdiggjør kostnadene for teknologien du har investert i.

Kort sagt, hvis du har Windows 11, anbefaler vi å aktivere disse funksjonene i innstillingene og utforske bruken av dem mer fullstendig.

Installere skjermlayoutfunksjoner i Microsoft Windows gratis

I Windows 10 (og Windows 11) begynte Microsoft å eksperimentere med mer avanserte funksjoner som de kaller for Power-Users. Dersom du har mer enn én skjerm eller en ultrabred skjerm, anbefaler vi at du utforsker dette. Funksjonene kalles FancyZones og utgjør en del av PowerToys-pakken, og du må installere dem herfra: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/.

Microsoft gjør egentlig ikke noe stort ut av PowerToys. Det burde de. I PowerToys er det en hel rekke flotte små funksjoner.

PowerToys er vel verdt å installere selv om du har Windows 11, da FancyZones stadig forbedres, oppdateres og ikke minst gir deg ytterligere funksjonalitet ut over det som er rett ut av boksen i Windows 11.

FancyZones lar brukeren ha mer fleksible oppsett, som enkelt definere dem og tilpasser dem etter behov. Du kan gi hver skjerm en egen layout som er tilpasset dine behov. Applikasjoner kan klikkes inn i den valgte layouten visuelt, vanligvis ved å holde SHIFT mens du drar et vindu på skjermen. Brukerterskelen er at denne tilnærmingen krever at brukeren lærer seg å bruke "hold SHIFT' ved bruk av sin PC. Likevel gjør det prosessen mer kontrollerbar, praktisk og nyttig. Ingen merkelig, uventet vindusadferd og bare en enkelt snarvei å huske!

Disse nye funksjonene gir mye fleksibilitet. De kan støtte ditt daglige bruk på PCen.

Mer forretningsverdi ved bedre bruk av skjermer

På en moderne arbeidsplass i dag har man som regel tilgang på ultrabrede skjermer eller flere skjermer koblet til PC-en. Ved å ta i bruk skjerminndelingsfunksjonalitet kan du begynne å bruke skjermene på en annen måte.

IT-team bruker mye tid og penger på å integrere applikasjoner og lage dashboards. Vi mener likevel at den beste integrasjonsmotoren er gratis; hjernen din og de relevante datasettene side om side på skjermen. Vi kaller dette visuell integrasjon. Store skjermer gir muligheten til å vise mye data, og skjermadministrasjon lar deg plassere informasjonen skreddersydd for deg. Du trenger ikke vente, dette kan du begynne med i dag.

Alle løsningene skissert ovenfor vil hjelpe her. Selv funksjonaliteten i Windows 11 er ikke ideell for komplekse skjermmiljøer. Installering av FancyZone-funksjonene fra PowerToys kan bidra til å levere denne verdien fullt ut.

Hvordan kan Enify fra Epsis hjelpe?

Funksjonene til FancyZones har vært en del av teknologien bak Enify siden oppstarten for over et tiår siden. Enify tar konseptet videre og gjør det enklere å bruke. Du kan dele opp skjermene dine på samme måte som FancyZones og dra og slippe programmer mellom dem ved å bruke SHIFT-tasten. Men Enify tilbyr samtidig noe mer.

Enify tilbyr et annet tilpasningsnivå som kan administreres sentralt for å fjerne noe av brukeransvaret for å sette opp og forstå oppsett. Hver skjerm kan deles inn i et hvilket som helst antall ruter. Deretter lagres det som praktiske oppsett med et passende beskrivende navn, og gjøres tilgjengelig for hver bruker. En bruker kan ganske enkelt bruke Enify for å velge et oppsett som passer til oppgaven. De kan når som helst bytte til andre i henhold til arbeidets behov med et enkelt klikk i grensesnittet vårt.

Den store forskjellen ved bruk av Enify kommer når du lagrer hvilke applikasjoner som var i hver del av oppsettet og kan hente dem frem med et enkelt klikk. Å sette opp skjermer fulle av informasjon er en lek, og raskt oppgavebytte blir enkle. Du kan til og med dele dem med kolleger for å hjelpe med arbeidet deres.

Våre kunder har brukt to, tre, ti eller flere skjermer koblet til en PC i sine Operasjonssenter-miljøer. Dette har gitt oss verdifull erfaring om hvordan vi kan forbedre grunnleggende skjermadministrasjonsfunksjoner i flere tiår. Vi er litt i forkant her, men hvis du ikke har tilgang til Epsis Enify, prøv alternativene Microsoft har gitt ovenfor som en startpakke. Hvis du tror det vil være fordelaktig å lagre og hente frem skjermoppsett med applikasjoner vil enhver utgave av Enify hjelpe.

Similar posts