I ett av operasjonssenterprosjektene vi har vært involvert i er hovedmålet deres å fungere som et støttesenter fra land, med fokus på monitorering og analyse av ulike deler av operasjoner. I dette senteret arbeider de i tre ulike skift og hver arbeidsstasjon i senteret monitorerer tre anlegg hver. Hver arbeidsstasjon har tilgang på tre skjermer og en 80" skjerm som alle inneholder ulik informasjon. Personellet i rommet har ulik bakgrunn og de er tildelt roller ut i fra hvilken arbeidsstasjon de sitter på, disse kalles en POD. Dersom en hendelse oppstår er de avhengig av å kunne hjelpe hverandre på tvers av anlegg og PODer.
For å få til en optimal drift med god utnyttelse av personell på tvers av skift og anlegg er det viktig at man vet at oppgaver utføres på en konsistent og standardisert måte. Dette innebærer:
1. å vite hvilke applikasjoner de bruker
2. å standardisere hvordan applikasjoner brukes
3. å lett kunne skifte mellom ulike anlegg og kontekst
4. det må være enkelt å hjelpe andre
Senteret har valgt Enify og satt det opp som et standardiseringsverktøy for deres operasjoner, per POD. I tillegg til å benytte det fysisk i operasjonssenteret har de testet å utføre sine oppgaver fra hjemmekontor. Teamet som har satt dette opp har gjort en fantastisk jobb med å strukturisere arbeidet ved å:
Standardisert måten å hente informasjon frem på for hver POD